Mina målningar på gärdsgårdar är ganska populära - vilket är bra för jag gillar att måla dem. Jag tänkte det kunde vara intressant att visa hur jag gör.

Just denna tavla är en beställning och jag fick detta foto som kunden tagit med sin telefon.

Första steget är att rita av stenarna för vidare kalkering på akvarellpapper. I detta fall valde jag ett italienskt papper som heter Fabriano, 300g med grov stuktur, 100% bomull. Det är viktigt med ett bomullspapper eftersom de tål mycket bearbetning och jag vet att jag kommer att jobba ganska mycket med texturen i varje sten. Just Fabrianos grova struktur lämpar sig väldigt väl för den struktur jag ska försöka återskapa i stenarna. Jag har också bestämt mig för att sänka betraktningsvinkeln så man slipper se vägen bakom och låtsas att man var nere vid marken när bilden togs.

Efter att ha kopierat ritningen på akvarellpappret skyddar jag kanterna där himlen möter stenarna med maskeringsvätska, detta för att kunna måla himlen på ett enklare sätt som även ger bättre resultat. 

Pappret jag valde är som sagt riktigt bra för just texturen i stenarna men inte lika bra som andra papper på att ta en enkel 'wash' för himmlen. Jag vill inte göra någon komplicerad himmel utan låta stenarna vara fokus i bilden. Som ni ser så blev resultatet lite flammigt. Det får vi leva med!
Här ser ni även hur jag har påbörjat arbetet med stenarna. Jag har blandat en grå färg från Manganese blå, Cadmium Red medium hue och New Gamboge. Detta gör att jag kan variera färgen ibland mot det blåa, ibland mot det röda för att få en variation i stenarna som det inte finns så mycket av i verkligheten. Om ni tittar noga så ser ni att efter att ha blötlagt varje sten för sig och låtit färg sprida sig ut till kanterna har jag sedan täckt varje sten med havssalt.

Här ser ni en närbild på en av stenarna täckt med salt. Det som händer när man lägger på salt är att vattnet i färgen dras till varje saltkorn och tar med sig färgpartiklarna. Det roliga är att eftersom jag har blandat en grå färg från tre olika kulörer dras de olika färgpartiklarna olika mycket till saltet och en väldigt intressant struktur utvecklas. Man måste låta allting torka ordentligt innan man borsta bort saltet och ibland får man använda ett rakblad för att försiktigt skrapa bort allt då saltet sitter fast.

Så här ser det ut när man har gjort alla stenarna en och en som jag har beskrivit ovan. Just nu är det inget försök att modellera stenarna för att ge dem form och inte heller några skuggor. Växterna är skyddade med maskeringsvätska.

Jag glömde att ta fler bilder under arbetet med stenarna så här ser ni det färdiga resultatet. Växterna målar jag in sist med en kombination av akvarell och gouache.